Dnia 20 marca 2023 r. w naszym Sanktuarium odbył się drugi koncert muzyki organowej na rozpoczęcie rekolekcji wielkopostnych w wykonaniu Rafał Sulimy. Jest on absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, filia w Białymstoku, w trzech specjalnościach: organy w klasie prof. Marii Terleckiej; muzyka kościelna w klasie prof. Bożenny Sawickiej, prof. Michała Dąbrowskiego; śpiew solowy w klasie prof. Cezarego Szyfmana. W roku 2001 i 2020 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zdobył nagrodę Grand Prix i pierwsze miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Organistów Pro Organo 2007 w Warszawie. Jest również laureatem konkursu Primus Inter Pares 2004. W maju 2013 roku obronił tytuł doktora sztuki muzycznej w specjalności organy, na UMFC w Warszawie. Obecnie pracuje na macierzystej uczelni w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z gry na organach, improwizacji, śpiewu, basu cyfrowanego oraz akompaniamentu liturgicznego. W swoim dorobku artystycznym ma liczne nagrania płytowe, koncerty organowe, kameralne, także wokalne. Współpracuje z Chórem Filharmonii i Opery Podlaskiej oraz chórami akademickimi. W latach 2003 – 2013 był organistą w Świętej Lipce, gdzie oprócz tradycyjnych obowiązków liturgicznych, prezentował brzmienie wspaniałych, znanych w kraju i za granicą, barokowych organów. Solowa płyta CD Rafała Sulimy z nagraniem tego instrumentu, uzyskała status złotej. Od 2009 roku jest dyrygentem chóru Kontrapunkt w Ełku oraz od 2015 roku dyrygentem Ełckiej Orkiestry Kameralnej. Rafał Sulima otrzymał Białą Lilię - Nagrodę Artystyczną (2010, 2022) przyznaną przez Prezydenta Miasta Ełku, Złotego Bociana od Starosty Powiatu Ełckiego za krzewienie kultury muzycznej w regionie. W latach 2014 - 2020 otrzymywał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Ełku – Tomasza Andrukiewicza. Wraz z ks. Zbigniewem Stępniakiem (basso profondo) nagrał dwie płyty: Molitva na Vostoke (2018r.) oraz Różaniec artystyczny (2020r.). W sierpniu 2022 r. ukazała się płyta "Głos duszy" z utworami poświęconymi Najświętszej Maryi Pannie, którą nagrała wspólnie z Małgorzatą Trojanowską (sopran), w 2021 płyta „Świętolipskiej Matce w koronie muzyki”. W czerwcu 2022 roku pod dyrekcją Rafała Sulimy Chórem Kontrapunkt w raz z Ełcką Orkiestrą Symfoniczna wykonał prapremierę Mszy Ełckiej Piotra Grinholca . W grudniu tegoż roku ukazała się płyta z nagraniem tego utworu.
Podczas tego koncertu usłyszeliśmy zróżnicowany repertuar - sprzyjający zadumie i kontemplacji wielkopostnej. Na początku usłyszeliśmy znane dwa utwory: Thomas Albinoni - Adagio i Enio Moricone – Obój Gabriela z filmu „Misja”. Kolejny utwór to Jana Sebastiana Bacha, który skomponował po śmierci swojej żony. Utwór ten przepełniony jest żalem ukazanym przez liczne dysonanse w fantazji. Fuga jest już optymistyczna, niejako pogodzenie się z losem kompozytora. Jan Sebastian Bach – Fantazja i Fuga G-Moll. Kolejnym utworem była Suita Gotycka Leona Boelmana, francuskiego kompozytora epoki romantyzmu, który żył zaledwie 36 lat. Utwór składająca się z 4 części. Leon Boelman – Suita Gotycka: Introdukcja, Menuet, Modlitwa do Matki Bożej i Toccata. Wysłuchaliśmy też najsłynniejszego utworu Mieczysława Surzyńskiego - Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38. W polskiej tradycji kościelnej hymn Święty Boże jest pierwszą częścią suplikacji, śpiewanej m.in. w trakcie uroczystości pogrzebowych, mszy za dusze zmarłych, w ramach Gorzkich Żalów, procesji na Boże Ciało, a także w intencji ochrony przed klęskami żywiołowymi. Kolejny utwór to improwizacja naszego wykonawcy, czyli tworzenie dzieła bez przygotowania w obecności słuchaczy jako proces niepowtarzalny i spontaniczny. Rafał Sulima – Partita barokowa na temat pieśni „Jezu Chryste, Panie miły”. Ponieważ nasz wykonawca oprócz tego, że jest organistą jest również wykształconym śpiewakiem. W jego wykonani usłyszeliśmy: Franciszek Schubert – Ave Mari, Adolf Adam – Głos Duszy i Stanisław Moniuszko – Zgadzanie się z wolą Bożą. Kompozytor ostatniego utworu Stanisław Moniuszko skomponował jedynie kilka utworów organowych. Usłyszymy dwa z nich: Preludium na temat „Gorzkich Żali” i „Za zmarłych”. Na zakończenie koncertu usłyszeliśmy dwie transkrypcje organowe, utworów Fryderyka Chopina.: Walc a-moll i Preludium e-moll. Pozostając w zadumie wielkopostnej wysłuchaliśmy jeszcze: Cantabile h moll Piotra Grinholca, współczesnego kompozytora warszawskiego.