Cmentarz parafialny

 

Biuro Administracji Cmentarza czynne:

od maja do grudnia w kaplicy na cmentarzu:

Wtorek 16.30-18.00

Sobota 10.00-13.00;

od grudnia do maja w budynku parafialnym:

Sobota 10.00-13.00.

Tel. do Administratora Cmentarza: 508 137 924 (wew. 1 - od poniedziałku do piątku w godz. od 8.30 do 15.30).

Tel. Usługi grabarskie (zgłaszanie pogrzebów): 452 248 022 lub 508 137 924 wew. 2 (od poniedziałku do piątku w godz. od 8.30 do 16.30).

 

REGULAMIN CMENTARZA Parafii Rzymskokatolickiej Sanktuarium pw. Św. Idziego w Wyszkowie

Na podstawie art. 2 i art. 45 ustawy z dnia 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (tj. Dz. U. z 2013 r poz. 1169, ze zmianami) w zw. z art. 8 ust. 3 art. 23 i art. 24 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 roku (Dz. U. nr 51 poz. 318) przy zachowaniu ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tj. Dz. U. z 2011 roku, nr 118 poz. 687, ze zmianami) i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 roku w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. nr.48 póz. 284), stanowi się, co następuje:

§ l Przepisy ogólne.

  1. Cmentarz Parafii Rzymskokatolickiej Sanktuarium pw. Św. Idziego w Wyszkowie (zwanego dalej: „Cmentarzem”) jest cmentarzem wyznaniowym Kościoła Katolickiego, przeznaczonym do pochówku wiernych parafii i innych osób w tym spoza parafii, które wyrażą wolę pochowania na nim z poszanowaniem jego charakteru. 
  2. Kościół Katolicki pełni na nim swa misję i sprawuje kult publiczny w granicach wyznaczonych przez prawo kościelne, a potwierdzonych przez prawo powszechne, w szczególności przez Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską.
  3. Właścicielem cmentarza jest parafia rzymskokatolicka pw. w. Idziego w Wyszkowie, na której spoczywa obowiązek zachowania katolickiego charakteru cmentarza i jego utrzymania zgodnie z przeznaczeniem.
  4. Cmentarz (jego najstarsza część) jest wpisany do rejestru zabytków decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Ostrołęce z dnia 30 stycznia 1986 r. pod numerem rejestru A-536 i chroniony z mocy prawa.
  5. Czynności zarządu oraz bieżącą administrację wykonuje Zarządca Cmentarza– Proboszcz Parafii, lub wyznaczona i upoważniona przez Proboszcza Parafii inna osoba fizyczna lub podmiot gospodarczy działający w imieniu i na rzecz parafii (zwanego dalej „Administratorem Cmentarza”, a w dalszej części Regulaminu Zarządca Cmentarza oraz Administrator Cmentarza nazwani są łącznie „Zarządcą Cmentarza”) do którego zadań w szczególności należy:
  6. prowadzenie dokumentacji cmentarza zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w tym prowadzenie Księgi Ewidencyjnej Grobów zgodnie z inwentaryzacją cmentarza,
  7. przydzielanie miejsca do urządzenia grobu oraz sprawowanie nadzoru  nad  jego urządzeniem,
  8. obsługa pogrzebów oraz piecza nad godnym i spokojnym przebiegiem uroczystości pogrzebowych,
  9. przyjmowanie opłat cmentarnych za użytkowanie miejsc grzebalnych oraz innych opłat związanych z funkcjonowaniem cmentarza,
  10. utrzymywanie porządku na cmentarzu,
  11. konserwacja urządzeń infrastruktury technicznej cmentarza, obiektów małej architektury oraz budynków gospodarczych,
  12. wykonanie czynności administracyjnych związanych ze zgłoszeniem usługi pogrzebowej przez firmę pogrzebową.
  13. Środki na utrzymanie cmentarza pozyskiwane są z opłat cmentarnych, o których mowa w niniejszym Regulaminie.
  14. Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów, o których mowa w § 4 Regulaminu.
  15. Wobec osób niestosujących  się do Regulaminu będą stosowane środki  prawne i administracyjne.
  16. Groby o wartości historycznej, archeologicznej lub artystycznej nie mogą być likwidowane i podlegają ochronie przewidzianej w ustawie o cmentarzach oraz w ustawie o ochronie dóbr kultury.
  17.  Poza usługami pogrzebowymi pozostałe czynności związane z pogrzebem mają charakter religijny i stanowią posługę duszpasterską.
  18. Usługi pogrzebowe wykonuje Zarządca Cmentarza lub zewnętrzna firma pogrzebowa wybrana przez rodzinę zmarłego.

§ 2 Postanowienia porządkowe.

  1. Cmentarz jest otwarty codziennie w godzinach 7.00 - 21.00,. W innych godzinach wolno przebywać na cmentarzu tylko w oktawie Wszystkich Świętych. Pozostawanie na terenie cmentarza poza wskazanymi godzinami odbywa się na wyłączną odpowiedzialność przebywającego. 
  2. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym oraz dbania o czystość i porządek oraz przestrzegania niniejszego Regulaminu.
  3. Cmentarz jest stale monitorowany w obrębie bram wejściowych (od ul. Nadgórze oraz od ul. Białostockiej) oraz kaplicy cmentarnej. 
  4. Wszelkie sprawy związane z cmentarzem załatwia się w biurze Administracji Cmentarza z Administratorem Cmentarza. 
  5. Administracja Cmentarza czynna jest:
  6. w Kaplicy cmentarnej od maja do listopada włącznie w dniach:

- Wtorek                           16:30-18:00

- Czwartek                       10:00-12:00,

- Sobota                            10:00-13:00.

  1. przy ul. Białostockiej 12 w Domu Parafialnym od grudnia do kwietnia włącznie w Sobotę            10:00-13:00.  
  2. Aktualne godziny otwarcia Administracji Cmentarza znajdują się na stronie internetowej Sanktuarium św. Idziego w Wyszkowie pod adresem https://www.idzi-sanktuarium.pl/cmentarz.
  3. Za porządek na terenie cmentarza i wszelkie sprawy związane z przygotowaniem grobu do pochówku odpowiada Administrator Cmentarza.
  4. Zgłoszenia pogrzebów należy dokonywać u Administratora Cmentarza z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem przed planowaną uroczystością pogrzebową w dni powszednie tj. poniedziałek-piątek. godz. 8-16 oraz sobota godz. 10-13 pod numerami telefonów podanymi na tablicach ogłoszeń na bramach cmentarnych lub na stronie internetowej https://www.idzi-sanktuarium.pl/cmentarz.
  5. Przy organizacji pogrzebu w Kancelarii parafialnej konieczne jest okazanie wypisu z ewidencji grobów Zarządcy Cmentarza o sektorze, numerze oraz osobie dysponenta grobu, w którym odbędzie się pochówek oraz aktualnych opłat za grób, ew. uiszczenie zaległych opłat wynikających z niniejszego Regulaminu. 
  6. Zarządca Cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, czynników atmosferycznych, dzikich zwierząt, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru, a także za szkody wynikające z zaniedbania lub zaniechania dysponentów grobów.
  7. Na terenie cmentarza zakazuje się:
  8. zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
  9. zaśmiecania terenu, w tym wysypywania odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone w ściśle wyznaczonym miejscu,
  10. przebywania w stanie nietrzeźwym, spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających, palenia papierosów (wszelkiego rodzaju),
  11. niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych,
  12. niszczenia lub samowolnego przemieszczania elementów małej architektury,
  13. wyrzucania śmieci w miejscach niedozwolonych, wyrzucania śmieci niepochodzących z cmentarza, wypalania śmieci.
  14. prowadzenia akwizycji, umieszczania reklam i rozkładania wizytówek, za wyjątkiem reklam umieszczonych na tablicy zamieszczonej na ogrodzeniu cmentarza za zgodą Zarządcy cmentarza.
  15. zabudowania grobu wykraczającego poza powierzchnię miejsca grzebalnego, ustawiania ławek lub ogrodzeń (trwale związanych z gruntem), sadzenia drzew i krzewów, utwardzania ziemi wokół miejsc grzebalnych itp. bez zgody Zarządcy Cmentarza,
  16. wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza,
  17. jazdy na rowerach lub hulajnogach (bez względu na ich rodzaj),
  18. prowadzenia handlu i zarobkowania bez zgody Zarządcy Cmentarza,
  19. usuwania lub niszczenia tablic i napisów znajdujących się na grobach,
  20. zabierania wszelkiego rodzaju roślin, kwiatów naturalnych i sztucznych, wiązanek, ozdób i zniczy z cudzych grobów,
  21. chodzenia po urządzonych miejscach grzebalnych,
  22. samowolnego wykonywania prac budowlanych i kamieniarskich bez zgody Zarządcy cmentarza.
  23. Dysponenci grobów nie mogą we własnym zakresie wykonywać sadzenia drzew, wycinki ani innej zmiany stanu drzew i wysokich krzewów rosnących w alejach cmentarnych lub na grobach.
  24. Wszelkie prace budowlane tj. naprawa, przebudowa, posadowienie nowego nagrobka lub jego rozbiórka mogą być wykonywane wyłącznie na zlecenie dysponenta grobu oraz upoważnione przez tę osobę, podmioty gospodarcze, trudniące się kamieniarstwem oraz pracami na cmentarzach, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy.
  25. Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko - budowlanych do pojemników ustawionych na cmentarzu lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie.
  26. Wykonawca prac zobowiązany jest do naprawienia wszelkich szkód powstałych wyniku wykonywania prac. Wykonywanie prac nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi i powinno odbywać się od godziny 8:00 do 16:00 w dni robocze z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Przedłużenie pracy po godz.16:00 wymaga zgody Administratora Cmentarza.
  27. Kształt nagrobków, pomników i grobowców, znajdujące się na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.
  28. W przypadku powstania zniszczeń lub szpecących uszkodzeń nagrobków Dysponent grobu jest wzywany do wykonania naprawy w terminie określonym w wezwaniu. Jeżeli naprawa nie zostanie wykonana Zarządca Cmentarza jest upoważniony do zlecenia naprawy nagrobka na koszt Dysponenta grobu.
  29. Zarządca cmentarza ma prawo kontroli na terenie cmentarza pojazdów i osób oraz przewożonych i przenoszonych materiałów i sprzętu.
  30.  Firmy pogrzebowe mają wolny wstęp do wszelkiej działalności na terenie Cmentarza po zgłoszeniu usługi pogrzebowej Administratorowi Cmentarza.

§ 3 Rodzaje miejsc pochówku.

  1. Za grób uważa się miejsce grzebalne, w którym znajdują się szczątki osoby zmarłej wraz z wybudowanym nad nim nagrobkiem.
  2. Na Cmentarzu znajdują się następujące miejsca pochówku:
  3. grób ziemny stanowiący dół w ziemi, do którego składa się trumnę z ciałem osoby zmarłej, szczątki osób ekshumowanych z innych miejsc pochówku lub urnę z prochami, zasypany wydobytą z tego dołu ziemią (w przypadku składania urn w grobie, na których znajduje się nagrobek nie dokonuje się zasypywania ziemią).
  4.  grób murowany (grobowiec) stanowiący dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę z ciałem osoby zmarłej, szczątki osób ekshumowanych z innych miejsc pochówku lub urnę z prochami, nad którymi  wykonane jest sklepienie betonowe. 
  5. Ze względu na rozmiar na Cmentarzu wyróżnia się następujące groby:
  6. dziecięcy lub urnowy -o wym. 1 m x 1,5 m,
  7. pojedynczy- o wym. 1,2 m x 2,5 m,
  8. „półtorak”- o wym. do 1,6 m x 2,5 m,
  9. podwójny – o wym. 1,8 m- 2,5 m x 2,5 m,
  10. potrójny i większe- o wym. od 2,5 m x 2,5 m wzwyż.

§ 4. Prawo pochowania i dysponent grobu.

  1. Zgodnie z art.10 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, tj.:
  2. pozostały małżonek/małżonka,
  3. krewni zstępni,
  4.  krewni wstępni,
  5. krewni w linii bocznej do 4 stopnia pokrewieństwa,
  6. powinowaci w linii prostej do l stopnia.
  7. Każdy grób powinien mieć dysponenta. Za dysponenta grobu uważa się osobęktóra zawarła z Zarządcą Cmentarza umowę o posadowienie grobu (w przypadku grobów sprzed 2007 r. wiążąca jest również umowa ustna), wykupiła miejsce na cmentarzu, zbudowała grobowiec dla siebie i swej rodziny (fundator), jak również pochowała w nim pierwszą zmarłą osobę.
  8. Dysponent grobu w momencie dysponowania grobem jest jedyną osobą, która może rościć sobie prawa do grobu, chyba że upoważni do tego inne osoby,  co poświadcza w formie pisemnej u Zarządcy Cmentarza, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje u Zarządcy Cmentarza, a drugim otrzymuje dysponent grobu. Wzór pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu. 
  9. Do uprawnień Dysponenta grobu należą:
  10. podejmowanie decyzji dotyczących grobu, tj. postawienie nagrobka, wymiana nagrobka ( po uzyskaniu zgody Zarządcy cmentarza, zmiany w aranżacji grobu, (np. wymiana kwiatów, ustawienie dodatkowych elementów dekoracyjnych, o ile nie łamie to regulaminu cmentarza),
  11. zarządzanie miejscem pochówku, Dysponent grobu może decydować, kto zostanie pochowany w danym grobie. W przypadku grobów podwójnych lub rodzinnych, dysponent ma prawo decydować o kolejnych pochówkach,
  12. zarządzanie prawami do grobu, Dysponent grobu może przekazać prawo do grobu innym osobom, darować prawo do grobu innym członkom rodziny lub zrzec się prawa do grobu (wówczas grób przechodzi do dyspozycji Zarządcy Cmentarza),
  13. odpowiedzialność za utrzymanie grobu, Dysponent jest odpowiedzialny za utrzymanie porządku w obrębie grobu, co oznacza również dbanie o estetykę nagrobka i przestrzeni wokół niego,
  14. wykonywanie prac na grobie, Dysponent grobu może wykonywać prace na grobie (np. naprawy nagrobka, czyszczenie) lub zlecać je innym, pod warunkiem, że nie narusza to regulaminu cmentarza i nie szkodzi grobom innych osób,
  15. przekazywanie praw do grobu, w razie śmierci dysponenta, prawo do grobu przechodzi na inne osoby, które mają prawo do dziedziczenia, 
  16. Decyzje dotyczące miejsca pochówku w przypadku grobów rodzinnych, Dysponent grobu rodzinnego ma również prawo do decydowania o tym, kto może być pochowany w danym grobie, pod warunkiem, że są spełnione odpowiednie przepisy i przestrzegany regulamin cmentarza.
  17. Dokumentem potwierdzającym prawo do dysponowania grobem jest: wypis z kartoteki cmentarza, imienne pokwitowanie uiszczenia stosownych opłat za grób, wystawione dysponentowi przez Zarządcę Cmentarza lub oświadczenie dysponenta, o którym mowa w ust. 3. Wzór wypisu z kartoteki cmentarza, stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu.
  18. W przypadku śmierci dysponenta grobu jak również w sytuacji, gdy nie został on w nim pochowany, prawo do dysponowania grobem przysługuje osobie, która go pochowała, chyba że inna osoba przedstawi prawomocne orzeczenie sądowe o stwierdzeniu nabycia spadku lub notarialnie potwierdzany akt poświadczenia dziedziczenia wskazujące ją literalnie jako osobę uprawnioną do dysponowania grobem.
  19. Dysponent grobu jest uprawniony do zrzeczenia się prawa do miejsca grzebalnego na rzecz najbliższych członków rodziny osoby zmarłej pochowanej w danym grobie. Dysponent grobu może wskazać imiennie osobę, która ma przejąć jego prawa do dysponowania grobem. Zrzeczenia można dokonać tylko w formie pisemnej u Zarządcy Cmentarza, przy czym oświadczenia woli po jednym egzemplarzy zostaje przekazane Zarządcy Cmentarza, dotychczasowemu dysponentowi grobu (zrzekającemu się) oraz nowemu dysponentowi grobu. Oświadczenie o przekazaniu grobu, o którym mowa w niniejszym ustępie stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu.
  20. Do istniejącego grobu, o którym mowa w § 3 Regulaminu nie można dochować innych osób zmarłych bez zgody Dysponenta grobu.
  21. Opłaty związane z utrzymaniem grobu, o których mowa w niniejszym Regulaminie może dokonywać osoba inna aniżeli Dysponent grobu, przy czym uiszczenie takiej opłaty nie powoduje zmiany dotychczasowego Dysponenta grobu.
  22. Osoby posiadające groby na cmentarzu zobowiązane są od 2007 r. do zgłoszenia grobu w biurze Administracji Cmentarza i sporządzenia wypisu potwierdzającego sektor i numer grobu oraz wskazania dysponenta grobu, a także ewentualnego odnowienia prolongaty. Wszelkie opłaty za pokładne i prolongatę grobu dokonane przed 2007 r. będą honorowane tylko po okazaniu potwierdzenia dokonania takiej opłaty.

§ 5. Pochówek w istniejących grobach.

  1. Grób ziemny pojedynczy (jednoosobowy) nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat od dnia ostatniego pochówku. W przypadku grobu murowanego i grobów określonych w § 3 ust. 3 lit b-eRegulaminu może nastąpić „dochowanie" przed upływem 20 lat od dnia ostatniego pochówku.
  2. Po upływie 20 lat od dnia ostatniego pochówku grób może być przeznaczony do ponownego pochówku tzn. Zarządca Cmentarza ma prawo przekazać to miejsce innej osobie, celem pochowania innego zmarłego. Ponowne użycie grobu, po upływie 20-letniego okresu, nie może nastąpić, jeżeli dysponent grobu lub osoba przez niego upoważniona zgłosi sprzeciw i uiści ustaloną Regulaminem opłatę.
  3. Dotychczasowe prawo do grobu wygasa od momentu i na skutek zaistnienia prawa innej osoby do pochowania zwłok w tym grobie. Jednak dopóki Zarządca Cmentarza nie rozporządził miejscem i inna osoba nie nabyła prawa do grobu w tym miejscu, można skutecznie zgłosić zastrzeżenie i uiścić opłatę, przedłużając prawo do grobu na okres 20 lat.
  4.  Zasady określone w pkt.1-3 nie dotyczą grobów murowanych.

§ 6. Opłaty.

  1. Na cmentarzu obowiązują opłaty. Zarządca Cmentarza pobiera opłaty związane z zarządzaniem Cmentarzem. Wpływy są przeznaczone na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na Cmentarzu, na opłaty za wodę, energię elektryczną, ubezpieczenie Cmentarza itp.
  2. W szczególności opłaty są pobierane z tytułu:
  3. pokładnego (wykupienia miejsca),
  4. prolongaty (ponowienia)
  5. stawiania nowego nagrobka lub wymiany starego nagrobka,
  6. opłaty administracyjne za czynności Zarządcy cmentarza polegające w szczególności na:
  • lokalizacji grobu
  • ustaleniu prawa do grobu,
  • rejestracji pogrzebu lub ekshumacji w Księdze zmarłych parafii i ewidencji grobów Administratora Cmentarza,
  • udostępnieniu terenu cmentarza dla wykonania usługi pogrzebowej lub robót i wydaniu stosownego zezwolenia.
  1. Pełny „Wykaz opłat" jak również „Cennik prac na cmentarzu związanych z pochowaniem zmarłego” stanowi odpowiednio załącznik nr 4 oraz załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu.
  2. W przypadku stawiania nagrobka o podwójnej szerokości (grób dwuosobowy) na grobie jednoosobowym, oprócz opłaty, należy uiścić koszt rezerwacji zgodnie z zasadami opisanymi w § 9, o ile wcześniej to miejsce nie zostało zarezerwowane.
  3. W przypadku grobów wielopoziomowych (głębinowych) opłaty związane z prolongatą pobierane są w zależności od wielkości grobów określonych w § 3 ust. 3 lit b-e Regulaminu. 
  4. W przypadku pochówku szczątków osób ekshumowanych z innego cmentarza stosuje się te same opłaty, co w przypadku innych pochówków.
  5. Zarządca Cmentarza potwierdza każde pobranie opłaty odpowiednim dokumentem. Pobrane opłaty wpłacane są na konto bankowe Parafii lub gotówkowo u Administratora Cmentarza zgodnie z Wykazem opłat, zgodnym z załącznikiem nr  4 do Regulaminu.

§ 7.  Pokładne (wykup miejsca)

  1. Pokładne to opłata uiszczana w chwili powstania nowego grobu lub użycia miejsca w grobie głębinowym i grobie murowanym, przyznająca prawo do użytkowania tego miejsca przez okres 20 lat, w tym także do stawiania nagrobków za zgodą Zarządcy Cmentarza.
  2. W przypadku grzebania ciała jednej osoby i wyrażenia chęci zarezerwowania miejsca obok na pochowanie w przyszłości (np. współmałżonka) wraz z pokładnym należy pokryć koszt rezerwacji miejsca na zasadach podanych w § 9.

§ 8. Prolongata (ponowienie).

  1. Prolongata to ponowna opłata za prawo do użytkowania miejsca na cmentarzu, składana po upływie 20 lat od dnia pochówku w danym miejscu.
  2. Prolongatę można uiszczać w systemie rocznym, 10-letnim lub 20-letnim.
  3. Minimalny okres prolongaty wynosi 1 rok. Istnieje możliwość ponawiania prolongat przed upływem poprzedniego okresu.

§ 10. Likwidacja grobu.

  1. Groby mogą być likwidowane na wniosek dysponenta grobu po 20 latach od ostatniego pochówku lub przez Zarządcę Cmentarza w związku z wygaśnięciem terminów rezerwacji i prolongat lub niezgłoszeniem grobu przez dysponenta grobu, stosownie do § 4 ust. 10 Regulaminu.
  2. W przypadku nie uiszczenia opłaty w terminach określonych w § 7-9 mniejszego Regulaminu grób kwalifikuje się do likwidacji, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  3. Likwidacja grobu winna być poprzedzona informacją pisemną umieszczoną na grobie, na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.
  4. W przypadku likwidacji grobu oznaczonego jako „NN” okres zamieszczenia informacji pisemnej na grobie, może zostać skrócony do 1 miesiąca przed terminem jego likwidacji
  5. Nagrobek zdjęty z likwidowanego grobu zostaje odłożony na specjalne składowisko, gdzie w ciągu 6 miesięcy może być odebrany przez dysponenta grobu. Po tym terminie Zarządca Cmentarza może poddać go utylizacji bez prawa do odszkodowania dla dysponenta grobu.
  6. Z zakresu czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół likwidacji, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do Regulaminu.

§ 11. Stawianie nowych i wymiana starych nagrobków.

  1. Na wszystkie prace tj. postawienie nowego lub wymiana dotychczasowego nagrobka, umieszczanie ławek przy grobie, ułożenie kostki wokół grobu wykonawcy winni zgłosić Administracji Cmentarza oraz mieć pisemne pozwolenie wydane przez Zarządcę Cmentarza na wskazane prace. Wzór zezwolenia stanowi załącznik nr 7 do Regulaminu.
  2. Prace prowadzone bez pozwolenia uważa się za prace nielegalne.
  3. Elementy starego nagrobka należy na własny koszt usunąć z Cmentarza. Zabrania się wrzucania tych elementów do cmentarnego śmietnika, zakopywania w grobie bądź ich porzucania na terenie cmentarza lub przy cmentarzu. W przypadku stwierdzenia usunięcia elementów niezgodnie z zapisami niniejszego ustępu Zarządca Cmentarza ma prawo do usunięcia ww. elementów na koszt Dysponenta grobu, z którego pochodzą elementy nagrobka.
  4. Zabrania się ulokowania w obrębie cmentarza stałych ławek (z wyłączeniem ławek na łańcuchu) oraz ogrodzeń ograniczających lub uniemożliwiających bezpieczne poruszanie się w alejkach i w przejściach pomiędzy grobami. W przypadku stwierdzenia, iż ww. elementy ograniczają bezpieczeństwo przemieszczających się, będą one demontowane, zwłaszcza podczas przygotowań do pochówku lub przy pracach kamieniarskich.

§ 12. Ekshumacja

  1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana przez osobę uprawnioną wyłącznie:
  2. na umotywowaną prośbę wszystkich osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,
  3. na zarządzenie prokuratora lub sądu.
  4. O zamierzonej ekshumacji zawiadamia się na piśmie Administratora Cmentarza na minimum trzy dni przed ustalonym terminem.
  5. Pozostały po ekshumacji grób przechodzi na własność Parafii jako miejsce przeznaczone do następnych pochówków.

§ 13. Przeniesienie grobu

  1. Istnieje możliwość przeniesienia szczątków osób pochowanych w innych miejscach i pochowania ich na tutejszym cmentarzu w nowym grobie lub grobowcu bądź już w istniejącym grobie głębinowym lub grobowcu.
  2. W tym celu osoba uprawniona jest zobowiązana przedstawić Zarządcy stosowne dokumenty dla dokonania wpisu w ewidencji grobów Administratora Cmentarza, ustalić czas i miejsce pochówku oraz dokonać stosownych opłat.

§ 14. Postanowienia końcowe.

  1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie od dnia 1 stycznia 2025 r. 
  2. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw.